Do umowy o pracę pracodawca może dołączyć zakres obowiązków pracownika
określający i konkretyzujący zadania oraz obowiązki spoczywające na pracowniku
podczas wykonywania przez niego pracy. Zakres obowiązków pracownika określa
również zakres jego odpowiedzialności.
Podstawą do sporządzenia tego typu dokumentu jest art. 94 pkt 1 k.p., zgodnie
z którym pracodawca jest zobowiązany do zaznajamiania pracowników podejmujących
pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych
stanowiskach oraz ich podstawowymi uprawnieniami.
To trzeba wiedzieć!
Pracodawca nie jest zobowiązany do sporządzania zakresu obowiązków pracownika
w formie pisemnej.
Obowiązek zachowania takiej formy nie wynika ani z Kodeksu pracy, ani z innych
aktów prawnych. Dlatego pracodawca ma swobodę w przyjęciu odpowiedniej
formy oraz określeniu treści dokumentu zawierającego zakres obowiązków
pracownika.
Forma zaznajomienia pracownika z zakresem jego obowiązków, sposobem wykonywania
pracy na wyznaczonym stanowisku oraz jego podstawowymi uprawnieniami
zależy wyłącznie od woli pracodawcy.
Sporządzenie zakresu obowiązków pracownika w formie pisemnej, w formie odrębnego
dokumentu lub przez zamieszczenie zakresu obowiązków w umowie o pracę
wydaje się być bardziej korzystne dla pracodawcy.
Przede wszystkim przy dochodzeniu roszczeń ze stosunku pracy pracodawca będzie
mógł przedstawić na piśmie w celach dowodowych zakres obowiązków i odpowiedzialności,
z którymi pracownik zapoznał się potwierdzając własnoręcznym podpisem.
Innym powodem uzasadniającym sporządzenie zakresu obowiązków pracownika
w formie pisemnej może być późniejsza ocena pracy pracownika lub przydatność
w uzasadnieniu wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę.
Wzór zakresu obowiązków pracownika
ZAKRES OBOWIĄZKÓW PRACOWNIKA
Nazwa i adres pracodawcy
Hotel „Juwentus” Spółka z o.o.
ul. Opinogórska 33
02-236 Warszawa
I. DANE DOTYCZĄCE PRACOWNIKA.
1. Imię i nazwisko pracownika Karol Traczyk
2. Wykształcenie średnie techniczne
3. Zawód technolog żywienia zbiorowego
4. Stanowisko dyrektor hotelu
5. Zatrudniony od 8 kwietnia 2002 r.
I. ZAKRES OBOWIĄZKÓW PRACOWNIKA:
- koordynowanie działalności sal restauracyjnych i punktów obsługi gości,
- przekazywanie comiesięcznych raportów z działalności hotelu zarządowi sieci
MEGA HOTEL S.A.,
- nadzór nad organizacją konferencji i imprez szkoleniowych organizowanych
przez hotel,
- reprezentowanie hotelu w kontaktach z mediami, urzędami oraz instytucjami administracji
publicznej,
- sporządzanie analiz i informacji z zakresu planowania i realizacji wydatków hotelu,
- wystawianie pełnomocnictw szczególnych dla pracowników hotelu w zakresie
czynności prawnych związanych z jego działalnością,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez pracodawcę,
- należyta dbałość o dobro pracodawcy i o powierzone mienie,
- przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych oraz zasad bezpieczeństwa i higieny
pracy,
- terminowe i sumienne wykonywanie powierzonych zadań służbowych i poleceń
przełożonych.
II. ZAKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI PRACOWNIKA
- odpowiedzialność kierownicza – pracownik odpowiada za koordynację pracy 20-
osobowego zespołu obsługi hotelu,
- odpowiedzialność finansowa – pracownik ponosi odpowiedzialność na zasadach
przewidzianych w Kodeksie pracy oraz w regulaminie pracy obowiązującym u pracodawcy,
Paweł Brzeziński
(podpis pracodawcy lub jego przedstawiciela)
Oświadczam, że treść zakresu czynności jest mi znana i zobowiązuję się do przestrzegania
zawartych w nim postanowień oraz potwierdzam jego odbiór.
Warszawa, 12 kwietnia 2002 r.
Karol Traczyk
(miejscowość, data i podpis pracownika)
Komentarze