Przyczyny katastrofy wiaduktu na Śląsku [1]

Autor : inspekcjapracy Dodano: 07-09-2003 - 08:21
Wypadki-przykłady [2]
Błędy w projekcie rusztowania i jego wykonaniu to główne powody katastrofy wiaduktu budowanego na drodze krajowej nr 1 w Ogrodzonej, do której doszło 4 sierpnia - ustaliła komisja powołana przez Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
W komunikacie komisji, która zakończyła w piątek swe prace, czytamy iż fakt, że "rusztowania uległy katastrofie już przy 65 procentach normalnego obciążenia nominalnego, nakazuje uznać błędy popełnione przez projektanta rusztowania i jego wykonawcę, za rażące".

Członkowie komisji zgłosili także wątpliwości co do uprawnień budowlanych osób sprawujących kierownicze funkcje na budowie.

Wnioski i ustalenia komisji zostaną prawdopodobnie przekazane prokuraturze, która prowadzi w tej sprawie oddzielne postępowanie.

W swej pracy komisja korzystała m.in. z ekspertyzy opracowanej przez prof. Kazimierza Flagę z Politechniki Krakowskiej. Zdaniem eksperta, głównym powodem zawalenia się rusztowania były błędy popełnione przez projektanta i wykonawcę rusztowania. Potwierdził to przegląd rusztowania wykonany przez inspektora Państwowej Inspekcji Pracy.

Prof. Flaga zwrócił też uwagę, że do katastrofy mogły się przyczynić organizacja pracy i sposób prowadzenia dokumentacji budowy przejęte z Europy Zachodniej. "Sposób ten zasadza się na opracowaniu odpowiednich standardów, specyfikacji i procedur, których przestrzeganie ma zapewnić dobrą organizację pracy i wysoką jakość produktu. Niestety wymaga on dokumentowania każdej czynności na papierze, co usypia czujność i powoduje, że inżynierowie mają coraz mniej czasu na myślenie, popadają w rutynę, stają się podporządkowani pewnej biurokratycznej machinie" - uważa profesor.

Do katastrofy doszło 4 sierpnia wieczorem. Podczas wylewania betonu na wiadukt konstrukcja nie wytrzymała ciężaru i runęła wraz z rusztowaniem, na którym znajdowało się 25 robotników. 16 zostało poszkodowanych, z czego 11 trafiło do szpitali w Bielsku-Białej, Cieszynie, Jastrzębiu Zdroju oraz Piekarach Śląskich.

Wiadukt, na którym wydarzyła się katastrofa, jest elementem modernizowanej drogi krajowej nr 1 do przejścia granicznego z Republiką Czeską w Cieszynie-Boguszowicach.
Źródło:PAP, JP /2003-09-05 17:00:00

Komentarze

Wyświetlanie Sortowanie
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować. Zarejestruj lub zaloguj się [3]
Links
  [1] http://bhpekspert.pl/index.php?name=News&file=article&sid=709
  [2] http://bhpekspert.pl/index.php?name=News&catid=&topic=54
  [3] http://bhpekspert.pl/user.php