Kto odpowiada za stan bhp w firmie? [1]

Autor : prawo24 Dodano: 19-09-2002 - 06:41
Praca [2]
Kto odpowiada za stan bhp w firmie?
Zgodnie z przepisami kodeksu pracy, za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w firmie pełną odpowiedzialność ponosi pracodawca. Obowiązki pracodawcy w tym zakresie regulują przede wszystkim normy zawarte w dziale dziesiątym kodeksu pracy. Konkretyzują i uszczegółowiają je różnego typu przepisy wykonawcze. Jednym z ważniejszych jest wydane na podstawie art. 23715 par. 1 k.p. rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, które precyzuje obowiązki pracodawców dotyczące bhp (Dz.U. nr 129, poz. 844). Przepisy te dotyczą wszystkie podmioty zatrudniające pracowników. W rozumieniu art. 3 k.p. pracodawcą jest bowiem każda jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudnia pracowników. Trzeba też pamiętać, że odpowiednie warunki pracy pracodawca musi zapewnić nie tylko swoim pracownikom, czyli osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę, ale również, zgodnie z art. 304 k.p.: • osobom fizycznym wykonującym pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, • studentom i uczniom nie będących jego pracownikami, a odbywających zajęcia na terenie zakładu pracy. Jeżeli jednocześnie w tym samym miejscu wykonują pracę pracownicy zatrudnieni przez różnych pracodawców, pracodawcy ci mają obowiązek: • współpracować ze sobą, • wyznaczyć koordynatora sprawującego nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy wszystkich pracowników zatrudnionych w tym samym miejscu, • ustalić zasady współdziałania uwzględniające sposoby postępowania w przypadku wystąpienia zagrożeń dla zdrowia lub życia pracowników. Wyznaczenie koordynatora nie zwalnia jednak poszczególnych pracodawców z obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy zatrudnionym przez nich pracownikom. Obowiązek zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy dotyczy również pracodawcy zatrudniającego osoby wykonujące pracę nakładczą. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 1975 r. w sprawie uprawnień pracowniczych osób wykonujących pracę nakładczą (Dz.U. z 1976 r. nr 3, poz. 19 z późn. zm.) – nakładca obowiązany jest przejawiać troskę o bezpieczne i higieniczne warunki wykonywania pracy, wydawać polecenia usuwania stwierdzonych uchybień w tym zakresie i kontrolować wykonywanie tych poleceń oraz współdziałać przy wykonywaniu zarządzeń i zaleceń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy. Jeżeli praca nakładcza wykonywana jest w lokalu mieszkalnym wykonawcy, nakładca nie może powierzać prac, których wykonywanie jest szkodliwe dla zdrowia wykonawcy lub jego współmieszkańców, a dostarczane przez niego surowce, materiały, maszyny i inne urządzenia techniczne muszą odpowiadać wymaganiom bhp. Wynika z tego jasno, iż prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy mają wszystkie osoby, bez względu na formę zatrudnienia, rodzaj stosunku prawnego łączącego je z podmiotem organizującym pracę. Dotyczy to więc także osób wykonujących pracę na podstawie umowy zlecenia, umowy o dzieło. A także członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych, żołnierzy, policjantów, osób wykonujących pracę w zakładach karnych itp.

Komentarze

Wyświetlanie Sortowanie
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować. Zarejestruj lub zaloguj się [3]
Links
  [1] http://bhpekspert.pl/index.php?name=News&file=article&sid=191
  [2] http://bhpekspert.pl/index.php?name=News&catid=&topic=52
  [3] http://bhpekspert.pl/user.php