NOWE PRZEPISY [1]: Przyczyny wypadków przy pracy Nowelizacja [2]

Autor : God Dodano: 24-12-2006 - 11:21
NOWE PRZEPISY [3]
Od 13 grudnia 2006 obowiązuje
ROZPORZĄDZENIE

RADY MINISTRÓW

z dnia 23 listopada 2006 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy

(Dz. U. z dnia 28 listopada 2006 r.)

Na podstawie art. 237 [4] § 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1. W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 115, poz. 744 oraz z 2004 r. Nr 14, poz. 117) wprowadza się następujące zmiany:

  1)  § 3 [5] otrzymuje brzmienie:

"§ 3.       Okoliczności i przyczyny wypadków ustala, powoływany przez pracodawcę, zespół powypadkowy, w którego skład wchodzi pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społeczny inspektor pracy.";

  2)  w § 6 [6]:

a)    w ust. 1 pkt 3-5 otrzymują brzmienie:

"3)         wysłuchać wyjaśnień poszkodowanego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala,

4)          zebrać informacje dotyczące wypadku od świadków wypadku,

5)          zasięgnąć opinii lekarza, a w razie potrzeby opinii innych specjalistów, w zakresie niezbędnym do oceny rodzaju i skutków wypadku,",

b)    uchyla się ust. 2;

  3)  w § 8 [7] ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1.    Po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku zespół powypadkowy sporządza - nie później niż w ciągu 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku - protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, zwany dalej "protokołem powypadkowym", według wzoru ustalonego przez ministra właściwego do spraw pracy na podstawie art. 237 § 2 Kodeksu pracy.";

  4)  w § 11 [8] ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2.    Do protokołu powypadkowego dołącza się zapis wyjaśnień poszkodowanego i informacji uzyskanych od świadków wypadku, a także inne dokumenty zebrane w czasie ustalania okoliczności i przyczyn wypadku, w szczególności pisemną opinię lekarza lub innych specjalistów, szkice lub fotografie miejsca wypadku, a także odrębne zdanie złożone przez członka zespołu powypadkowego oraz uwagi i zastrzeżenia, o których mowa w § 10 ust. 2 i 4 - stanowiące integralną część protokołu.";

  5)  § 16 [9] otrzymuje brzmienie:

"§ 16. 1.      Pracodawca prowadzi rejestr wypadków przy pracy na podstawie wszystkich protokołów powypadkowych.

2.             Rejestr wypadków przy pracy zawiera: imię i nazwisko poszkodowanego, miejsce i datę wypadku, informacje dotyczące skutków wypadku dla poszkodowanego, datę sporządzenia protokołu powypadkowego, stwierdzenie, czy wypadek jest wypadkiem przy pracy, datę przekazania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wniosku o świadczenia z tytułu wypadku przy pracy, liczbę dni niezdolności do pracy oraz inne informacje, niebędące danymi osobowymi, których zamieszczenie w rejestrze jest celowe, w tym wnioski i zalecenia profilaktyczne zespołu powypadkowego.".

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

______

1)  Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy [10] zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 133, poz. 935.


KOMENTARZ



Rada Ministrów znowelizowała przepisy dotyczące ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Zmiany dotyczą m.in. składu zespołu powypadkowego, załączników do protokołu powypadkowego oraz rejestru wypadków przy pracy.




Kodeks pracy określa, że pracodawca w razie wypadku przy pracy powinien podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie oraz zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym. Ponadto pracodawca powinien ustalić w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyny wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom. Przepisem określającym tryb dokonania tych czynności jest rozporządzenie Rady Ministrów z 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy (Dz.U. Nr. 115, poz. 744 z późn.zm.).




Powyższe rozporządzenie zostało znowelizowane obowiązującym od 13 grudnia br. rozporządzeniem Rady Ministrów z 23 listopada 2006 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy (Dz.U. Nr 215, poz. 1582).




Zespół powypadkowy




Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy dokonuje zespół powypadkowy.

Dotychczas w przypadku wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych okoliczności i przyczyny tych wypadków ustalał zespół powypadkowy, w skład którego wchodził pracownik kierujący komórką służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zakładowy społeczny inspektor pracy.



Obecnie okoliczności i przyczyny wypadków ustala, powoływany przez pracodawcę, zespół powypadkowy, w którego skład wchodzi pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społeczny inspektor pracy. Natomiast okoliczności i przyczyny innych wypadków ustala zespół powypadkowy, w którego skład wchodzi pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz oddziałowy (wydziałowy) społeczny inspektor pracy (§ 3).




Zespół powypadkowy, niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wypadku, obowiązany jest przystąpić do ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. Przepisy rozporządzenia określają, że w szczególności zespół powinien:




• dokonać oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych, stanu urządzeń ochronnych oraz zbadać warunki wykonywania pracy i inne okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku,




• jeżeli jest to konieczne, sporządzić szkic lub wykonać fotografię miejsca wypadku,




• zebrać inne dowody dotyczące wypadku,




• dokonać prawnej kwalifikacji wypadku zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. Nr 199, poz. 1673 z późn.zm.),




• określić środki profilaktyczne oraz wnioski, w szczególności wynikające z oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy, na którym wystąpił wypadek.




Oprócz wymienionych wyżej czynności, przed nowelizacją rozporządzenia, zespół powypadkowy powinien przesłuchać poszkodowanego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala; przesłuchać świadków wypadku; zasięgnąć opinii lekarza, w szczególności lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami, oraz w razie potrzeby innych specjalistów.



 Po nowelizacji, przy ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadku, zespół powypadkowy powinien także:




• wysłuchać wyjaśnień poszkodowanego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala;




• zebrać informacje dotyczące wypadku od świadków wypadku;




• zasięgnąć opinii lekarza, a w razie potrzeby opinii innych specjalistów, w zakresie niezbędnym do oceny rodzaju i skutków wypadku.




Uchylony został także przepis nakładający na zespół powypadkowy obowiązku uprzedzenia o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywych zeznań przed przesłuchaniem świadka wypadku (§ 6).




Protokół powypadkowy




Zespół powypadkowy obowiązuje 14-dniowy termin, licząc od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku, w ciągu którego powinien zbadać okoliczności i przyczyny wypadku oraz sporządzić protokół powypadkowy.

Stwierdzenie w protokole powypadkowym, że wypadek nie jest wypadkiem przy pracy albo że zachodzą okoliczności, które mogą mieć wpływ na prawo pracownika do świadczeń przysługujących z tytułu wypadku, wymaga szczegółowego uzasadnienia i wskazania dowodów stanowiących podstawę takiego stwierdzenia.




Przed nowelizacją do protokołu powypadkowego należało dołączyć protokoły przesłuchania poszkodowanego, świadków, a także inne dokumenty zebrane w czasie ustalania okoliczności i przyczyn wypadku, np. pisemną opinię lekarza, pisemną opinię innych specjalistów, szkice lub fotografie miejsca wypadku, a także odrębne zdanie złożone przez członka zespołu powypadkowego oraz uwagi i zastrzeżenia poszkodowanego oraz członków jego rodziny do ustaleń zawartych w protokole powypadkowym, o których mowa w § 10 ust. 2 i 4 rozporządzenia, jeżeli zostały zgłoszone.



Od 13 grudnia do protokołu powypadkowego dołącza się:




• zapis wyjaśnień poszkodowanego;




• zapis informacji uzyskanych od świadków wypadku;




• inne dokumenty zebrane w czasie ustalania okoliczności i przyczyn wypadku, w szczególności pisemną opinię lekarza lub innych specjalistów, szkice lub fotografie miejsca wypadku, a także odrębne zdanie złożone przez członka zespołu powypadkowego oraz uwagi i zastrzeżenia, o których mowa w § 10 ust. 2 i 4 rozporządzenia – stanowiące integralną część protokołu (§ 11).




Rejestr wypadków




Przed nowelizacją pracodawca prowadził rejestr wypadków na podstawie wszystkich protokołów powypadkowych. Rejestr zawierał: imię i nazwisko poszkodowanego, miejsce i datę wypadku, informacje dotyczące skutków wypadku dla poszkodowanego, datę sporządzenia protokołu powypadkowego, stwierdzenie, czy wypadek jest wypadkiem przy pracy, krótki opis okoliczności wypadku, datę przekazania wniosku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz inne okoliczności wypadku, których zamieszczenie w rejestrze jest celowe.




Od dnia wejścia w życie nowelizacji obowiązkiem pracodawcy jest prowadzenie rejestru wypadków przy pracy na podstawie wszystkich protokołów powypadkowych.

Rejestr ten zawiera:

imię i nazwisko poszkodowanego,

 miejsce i datę wypadku,

informacje dotyczące skutków wypadku dla poszkodowanego,

datę sporządzenia protokołu powypadkowego.

Ponadto w rejestrze powinny się znaleźć:

stwierdzenie, czy wypadek jest wypadkiem przy pracy,

datę przekazania do ZUS wniosku o świadczenia z tytułu wypadku przy pracy,

liczbę dni niezdolności do pracy oraz inne informacje, niebędące danymi osobowymi, których zamieszczenie w rejestrze jest celowe, w tym wnioski i zalecenia profilaktyczne zespołu powypadkowego (§ 16).




Na zakończenie należy jeszcze wspomnieć o technicznej zmianie treści § 8 ust. 1 rozporządzenia. Zastąpiono w nim nazwę organu ustalającego rozporządzeniem wzór protokołu powypadkowego: zamiast Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jest minister właściwy do spraw pracy.

Podstawa prawna:

rozporządzenie Rady Ministrów z 23 listopada 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy (Dz.U. Nr 215, poz. 1582).



Komentarze

Wyświetlanie Sortowanie
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować. Zarejestruj lub zaloguj się [11]
Links
  [1] http://bhpekspert.pl/index.php?name=News&catid=3
  [2] http://bhpekspert.pl/index.php?name=News&file=article&sid=1060
  [3] http://bhpekspert.pl/index.php?name=News&catid=&topic=71
  [4] http://www.abc.com.pl/serwis/du/1998/0094.htm
  [5] http://www.abc.com.pl/serwis/du/1998/0744.htm
  [6] http://www.abc.com.pl/serwis/du/1998/0744.htm
  [7] http://www.abc.com.pl/serwis/du/1998/0744.htm
  [8] http://www.abc.com.pl/serwis/du/1998/0744.htm
  [9] http://www.abc.com.pl/serwis/du/1998/0744.htm
  [10] http://www.abc.com.pl/serwis/du/1998/0094.htm
  [11] http://bhpekspert.pl/user.php