OCHRONA ŚRODOWISKA [1]: Coraz trudniej jest ustalić wysokość opłat za emisję spalin do atmosfery [2]

Autor : God Dodano: 28-11-2006 - 21:58
Ochrona Środowiska [3]
BRAKUJE ODPOWIEDNICH PRZEPISÓW


Coraz trudniej jest ustalić wysokość opłat za emisję spalin do atmosfery



Przedsiębiorcy muszą sami ustalać wysokość opłat środowiskowych za wprowadzane do powietrza zanieczyszczenia z paliw. Ale brakuje odpowiednich przepisów. Efekt jest taki, że jeżeli marszałek województwa zakwestionuje obliczenia i sam ustali wysokość opłaty, to przedsiębiorca płaci odsetki za zwłokę

Z powodu braku przepisów każda metoda obliczenia powinna być uznana za właściwą. Niestety, tak nie jest, bo wysokość opłat obliczonych według różnych metod jest różna. A dla niektórych urządzeń nie ma już stawek ryczałtowych.


- W naszym przedsiębiorstwie eksploatujemy kilka wózków podnośnikowych na gaz płynny propan-butan - pisze czytelnik z Wielkopolski. - Mamy kłopot z ustaleniem opłaty środowiskowej za paliwo zużyte do tych wózków. W tabeli zawartej w rozporządzeniu dotyczącym wysokości opłat za korzystanie ze środowiska są tylko stawki za benzynę i olej napędowy. Czy w ogóle musimy płacić za spalanie tego gazu przez nasze wózki, a jeżeli tak, to według jakiej stawki? -pyta czytelnik DF.


Jego zdaniem wózek podnośnikowy jest wprawdzie maszyną roboczą, ale ustawodawca nie przewiduje opłat za spalanie gazu płynnego propan-butan w maszynach roboczych.


 


Płacić trzeba

Czytelnik musi obliczyć opłatę. Jeżeli łączna jej kwota za dany rodzaj korzystania ze środowiska (w tym wypadku za substancje wprowadzane do powietrza) przekracza 400 zł za półrocze, to opłatę trzeba wpłacić na konto urzędu marszałkowskiego.


To, że nie ma określonej stawki ryczałtowej za gaz propan-butan do maszyn roboczych (a taką maszyną jest wózek widłowy), nie zwalnia czytelnika z opłaty za gaz użyty do poruszania wózków.


Stawki ryczałtowe określone w tabeli D załącznika nr 1 do rozporządzenia o opłatach za korzystanie ze środowiska (DzU z 2005 r. nr 260, poz. 2176) są tylko pomocą dla przedsiębiorców rozliczających się ze spalania paliw. Nie rozstrzygają natomiast o tym, czy opłatę trzeba wnosić, czy nie. To wynika z prawa ochrony środowiska.


 


Marszałek może określić wysokość opłaty

Problemem jest natomiast brak przepisów określających wielkość emisji z poszczególnych sposobów zużycia paliw.


Przedsiębiorca, który rozlicza się z wprowadzonych do atmosfery gazów bądź pyłów powstałych w procesach, dla których nie ma stawek ryczałtowych, musi się liczyć z tym, że marszałek województwa zakwestionuje jego obliczenia i sam ustali wysokość opłaty.


Marszałek może to zrobić na podstawie własnych ustaleń lub wyników kontroli wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska. Jest to zgodne z art. 288 prawa ochrony środowiska.


Uwaga: ponieważ nie ma konkretnych przepisów dotyczących sposobów ustalania opłat, przedsiębiorcy trudno będzie obronić się przed niekorzystną dla niego decyzją marszałka. Jeżeli więc z decyzji będzie wynikać wyższa kwota, to taki przedsiębiorca musi się liczyć z odsetkami za zwłokę.


Wózek to już nie samochód

Jeszcze kilka lat temu niektóre urzędy marszałkowskie dopuszczały rozliczanie się ze spalin z wózków widłowych według stawek przewidzianych dla samochodów o takim typie silnika, jak określa to tabela D. Jednak dziś nie jest to możliwe. Potwierdza to odpowiedź Ministerstwa Środowiska (patrz ramka) na nasze pytanie w tej sprawie.


Ministerstwo Środowiska wyjaśnia


Odpowiedź Departamentu Globalnych Problemów Środowiska i Zmian Klimatu w Ministerstwie Środowiska na pytanie DOBREJ FIRMY dotyczące rozliczania się za spaliny z paliw wykorzystywanych do wózków widłowych:


Zgodnie z art. 274 ust. 1 pkt 1 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska ( DzU z 2006 r. nr 129, poz. 902 ze zm.) wysokość opłaty zależy od rodzaju i ilości gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza.


(...) Wykaz substancji objętych opłatami za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza oraz jednostkowe stawki, wyrażone w złotych za kilogram substancji, zawiera tabela A w załączniku nr 1 do rozporządzenia (o opłatach za korzystanie ze środowiska - red.).


(...) Jednocześnie, w załączniku tym w tabeli D, określono odrębnie jednostkowe stawki opłat za wprowadzanie do powietrza substancji powstających w procesach spalania paliw w silnikach spalinowych.


Należy podkreślić, że wymienione w tabeli D przypadki spalania paliw w silnikach nie stanowią ich wyczerpującego katalogu. Ustalone w niej stawki opłat dotyczą wyłącznie określonych tam silników i paliw. W przypadkach silników lub paliw nieuwzględnionych w tabeli D wysokość opłaty musi być ustalana według zasad ogólnych z wykorzystaniem tabeli A.


W celu ustalenia wysokości opłaty za gazy i pyły wprowadzone do powietrza w związku z eksploatacją wózków widłowych zasilanych gazem płynnym propan-butan należy ustalić rodzaje i ilości tych substancji i zastosować jednostkowe stawki opłat określone w tabeli A w załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia. W tabeli D bowiem nie są ujęte wózki widłowe.


 

Komentarze

Wyświetlanie Sortowanie
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować. Zarejestruj lub zaloguj się [4]
Links
  [1] http://bhpekspert.pl/index.php?name=News&catid=4
  [2] http://bhpekspert.pl/index.php?name=News&file=article&sid=1050
  [3] http://bhpekspert.pl/index.php?name=News&catid=&topic=77
  [4] http://bhpekspert.pl/user.php