Poselski Projekt Nowelizacji Kodeksu Pracy [1]

Autor : bhpekspert Dodano: 04-08-2002 - 12:13
NOWOŚCI [2]
Ułatwienie zastępowania umów o pracę umowami cywilnoprawnymi przez skreślenie obecnego art. 22 par. 11 k.p. stanowiącego, iż zatrudnienie polegające na wykonywaniu pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem jest zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony umowy.Wprowadzenie nowego rodzaju umowy terminowej - umowy zawieranej na czas zastępstwa nieobecnego pracownika np. z powodu długotrwałej choroby. Okres wypowiedzenia takiej umowy wynosić miałby: * 3 dni, jeśli okres zastępstwa nie przekraczał 2 tygodni, * tydzień, gdy okres zastępstwa przekroczył dwa tygodnie. Możliwość czasowego (do 6 miesięcy) odstąpienia od stosowania obowiązujących pozakodeksowych przepisów prawa pracy przez pracodawcę zagrożonego upadłością lub likwidacją, zgodę na takie odstępstwo wyrazić musiałaby zakładowa organizacja związkowa lub przedstawiciele załogi wybrani w trybie regulaminu opracowanego przez pracodawcę i zaakceptowanego co najmniej przez 50 proc. pracowników. Skreślenie zapisu o współzarządzaniu zakładem pracy przez pracowników. Zniesienie ograniczeń w zawieraniu umów na czas określony - skreślenie art. 251 kp.Zwolnienie pracodawców zatrudniających do 50 pracowników z obowiązku podawania przyczyny (uzasadnienia) rozwiązania umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony lub rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia. W firmach zatrudniających nie więcej niż 50 pracowników zniesienie obowiązujących okresów wypowiedzenia umów o pracę zawartych na czas nieokreślony i pozostawienie możliwości ich ustalenia przez strony. Wprowadzenie zasady, iż dni na poszukiwanie pracy będą przysługiwały pracownikowi, któremu umowę o pracę wypowiada pracodawca i okres wypowiedzenia tej umowy wynosi co najmniej 2 tygodnie. W takim wypadku pracownik miałby prawo do: * 1 dnia na poszukiwanie pracy - przy wypowiedzeniu dłuższym niż 2 tygodnie, a krótszym niż miesiąc (obecnie 2 dni) * 3 dni w okresie trzymiesięczego wypowiedzenia (tak jak obecnie). Rezygnacja z dwustopniowej konsultacji ze związkami zawodowymi zamiaru wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę. Wprowadzenie możliwości zwolnienia pracownika w czasie usprawiedliwionej nieobecności trwającej dłużej niż jeden miesiąc. Wprowadzenie zasady, iż w razie nieuzasadnionego rozwiązania przez pracownika umowy o pracę bez wypowiedzenia na podstawie art. 55 par. 11 k.p. pracodawcy przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia pracownika za okres wypowiedzenia, a w przypadku rozwiązania umowy o pracę zawartej na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy - w wysokości wynagrodzenia za okres 2 tygodni. Zapis ten uniezależnia przyznanie pracodawcy odszkodowania od wykazania przez niego poniesionej szkody. Zniesienie obowiązku uzyskania zgody pracownika na wypłatę wynagrodzenia w inny sposób niż do jego rąk (np. na konto bankowe). Skrócenie z 35 do 28 dni (7 w każdym kwartale) okresu, za który chorującemu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie oraz zmniejszenie wysokości tego wynagrodzenia z 80 do 75 proc. Za pierwszy dzień choroby wynagrodzenie nie byłoby wypłacane. Zwolnienie małych, zatrudniających do 50 pracowników firm z obowiązku wydawania regulaminów pracy i regulaminów wynagradzania, wynagrodzenie oraz jego składniki powinny być określone w umowie o pracę. Rozszerzenie zakresu przedmiotowego regulaminu pracy o wykaz stanowisk pracy, na których można stosować zadaniowy czas pracy (określony wymiarem zadań). Zwolnienie firm zatrudniajacych do 50 pracowników z obowiązku wypłaty odpraw emerytalno-rentowych. Zniesienie wymogu wydawania świadectwa pracy; jeżeli ten sam pracodawca nawiązuje niezwłocznie stosunek pracy z tym samym pracownikiem, świadectwo takie mogłoby być wydane na żądanie pracownika. Odstąpienie od dotychczasowej zasady, iż pracownik ukarany karą porządkową nie może być pozbawiony dodatkowo innych uprawnień wynikających z przepisów prawa pracy, które są uzależnione od nienaruszenia przez niego obowiązków pracowniczych. Zwiększenie wysokości odszkodowania przysługującego pracodawcy od pracownika za wyrządzoną szkodę (w szczególnie uzasadnionych wypadkach). Wydłużenie okresu rozliczeniowego czasu pracy z 3 do 12 miesięcy. Umożliwienie stosowania przerywanego czasu pracy dla innych niż kierowcy grup zawodowych. Proponuje się zachowanie dotychczasowych przesłanek wprowadzania przerywanego czasu pracy (rodzaj pracy lub jej organizacja), jak i gwarancji związanych ze stosowaniem tego systemu czasu pracy (jedna przerwa, nie wliczana do czasu pracy, opłacana na poziomie połowy wynagrodzenia za przestój), przerwa nie dłuższa niż 5 godzin. Możliwość wprowadzenia przerwy, nie wliczanej do czasu pracy, trwającej maksymalnie 90 minut, przeznaczonej na spożycie posiłku lub załatwianie spraw osobistych. Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji czasu pracy pracowników, których czas pracy określony jest wymiarem ich zadań oraz pracowników otrzymujących ryczałt za godziny nadliczbowe. Zwiększenie rocznego limitu godzin nadliczbowych z 150 do 240. Dopuszczalny dobowy wymiar czasu pracy, łącznie z godzinami nadliczbowymi, nie może przekroczyć 12 godzin na dobę. Obniżenie dodatku do wynagrodzenia z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych do 50 proc. wynagrodzenia. Wprowadzenie możliwości zastąpienia dodatkowego wynagrodzenia za pracę w porze nocnej ryczałtem, w przypadku stałego wykonywania pracy w porze nocnej poza zakładem pracy. Pozostawienie do decyzji pracodawcy zatrudniającego do 50 osób, czy płacić pracownikowi dodatek za godziny nadliczbowe, czy udzielić mu czasu wolnego w tym samym wymiarze. Objęcie zasadą proporcjonalności urlopu przysługującego pracownikowi w razie podjęcia pracy u kolejnego pracodawcy w ciągu innego roku kalendarzowego niż rok, w którym ustał jego stosunek pracy z dotychczasowym pracodawcą. Obowiązek wykorzystania przez pracownika urlopu wypoczynkowego w okresie wypowiedzenia. Możliwość udzielenia pracownikowi za jego zgodą urlopu wypoczynkowego w trakcie zatrudnienia na podstawie kolejnej umowy pracę, zawartej między tymi samymi stronami (zamiast wypłaty ekwiwalentu). Możliwość udzielenia młodocianemu, który nie nabył jeszcze prawa do urlopu - urlopu zaliczkowego w okresie ferii szkolnych. Wydłużenie z 14 do 30 dni okresu, jaki ma pracodawca na zawiadomienie właściwego inspektora pracy i inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności i ograniczenie zakresu tej informacji tylko do wskazanych wyżej elementów. Sprecyzowanie, iż pracownikowi, który powstrzymuje się od wykonywania pracy, gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp, przysługuje wynagrodzenie jak za czas gotowości do pracy. Wyłączenie obowiązku poddawania wstępnym badaniom lekarskim pracowników zatrudnianych u tego samego pracodawcy na tym samym stanowisku pracy lub na stanowisku o takich samych warunkach pracy. Ponadto projekt poselski proponuje, aby pracodawca zatrudniający nie więcej niż 50 pracowników lub organizujący nowe miejsca pracy nie ponosił kosztów badań wstępnych osoby przyjmowanej do pracy, koszty te pokrywać miałby Fundusz Pracy. Szkolenia bhp odbywać się mają na koszt pracodawcy i w miarę możliwości w czasie pracy. Podwyższenie z 10 do 50 progu zatrudnienia, od którego ma być wymagane tworzenie służby bhp, skreśla się zapis pozwalający pracodawcy zatrudniającemu nie więcej niż 50 pracowników na powierzenie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy oraz pozwalający pracodawcy zatrudniającemu nie więcej niż 100 pracowników na powierzenie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. Podwyższenie z 50 do 250 progu zatrudnienia, od którego ma być wymagane powoływanie komisji bhp, jednocześnie proponuje się, żeby właściwy inspektor pracy w porozumieniu z inspektorem sanitarnym mógł nakazać utworzenie komisji bhp pracodawcy zatrudniającemu mniej niż 250 osób, jeśli jest to uzasadnione stwierdzonymi zagrożeniami zawodowymi. Ograniczenie czasu stosowania układu zbiorowego pracy po jego rozwiązaniu do 6 miesięcy. Skreślenie z katalogu wykroczeń przeciwko prawom pracownika zawierania umowy cywilnoprawnej tam, gdzie powinna być podpisana umowa o pracę. Wprowadzenie zasady, iż tzw. ustawa o zwolnieniach grupowych ma zastosowanie tylko do przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 50 pracowników. Uzależnienie wysokości odprawy pieniężnej od zakładowego stażu pracy. Odprawa ta przysługiwałaby w wysokości: * jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik przepracował u danego pracodawcy mniej niż 10 lat, * dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik przepracował u danego pracodawcy więcej niż 10 lat, lecz mniej niż 20 lat, * trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik przepracował u danego pracodawcy 20 lat i więcej. Notatka: Dodaj komentarz

Komentarze

Wyświetlanie Sortowanie
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować. Zarejestruj lub zaloguj się [3]
Links
  [1] http://bhpekspert.pl/index.php?name=News&file=article&sid=100
  [2] http://bhpekspert.pl/index.php?name=News&catid=&topic=58
  [3] http://bhpekspert.pl/user.php