bhpekspert@poczta.pnet.pl
poleca ten artykuł z Rzeczpospolitej On Line jako szczególnie interesujący.
Adres artykułu: firma_z_a_1.html
--------------------------
"Rzeczpospolita", Warszawa, 06.06.02
FIRMA PRZYPOMINA O OBOWIĄZKACH PREZESÓW
Odpowiedzialność karna członków zarządu spółek handlowych w świetle
kodeksu karnego skarbowego - W obronie przyda się regulamin
Co grozi członkom zarządu za przestępstwa i wykroczenia skarbowe
Sankcje z ustawy o VAT i k.k.s. - Spółki cywilne karane tylko raz
Odpowiedzialność karna członków zarządu spółek handlowych w świetle kodeksu
karnego skarbowego
W obronie przyda się regulamin
RYS. MAŁGORZATA MALINOWSKA
Przykład
Załóżmy, że w podmiocie gospodarczym dochodzi do znacznego zaniżenia zobowiązań
podatkowych wskutek złożenia deklaracji podatkowej zawierającej nieprawdziwe
dane. Z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że zostanie postawiony zarzut
popełnienia przestępstwa, tzw. oszustwa podatkowego, tej osobie z grona
zarządzających firmą, która podpisała wadliwą deklarację. Zarzut popełnienia
przestępstwa będzie zaczynał się od: "na podstawie art. 9 § 3 k.k.s. w
związku z art. 56 § 1 k.k.s." i - niestety - z dużym prawdopodobieństwem
będzie abstrahował od tak istotnych okoliczności decydujących o
odpowiedzialności karnej skarbowej, jak:
umyślność czy nieumyślność w popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia
skarbowego,
okoliczności uzasadniające działanie sprawcy w błędzie co do faktu lub co do
prawa,
wina lub jej brak.
przecież sam fakt wypełnienia się przedmiotowych przesłanek czynu
zabronionego - w naszym przykładzie uszczuplenia podatku, choćby nawet w
znacznej wysokości - nie uzasadnia jeszcze odpowiedzialności karnej skarbowej.
Dopiero wymienione wyżej przesłanki współdecydują o możliwości przedstawienia
zarzutów i ukarania sprawcy. O tych jednak zwykle można dyskutować dopiero z
prokuratorem (jeżeli przejmie on kontrolę nad postępowaniem karnym skarbowym)
lub wyłożyć jako racje przed sądem.
Nie będzie przesadą powiedzieć, że przez treść przepisów
/prawo/doc/kks1018.html">kodeksu karnego skarbowego (k.k.s.) zagrożenie
odpowiedzialnością karną skarbową osób pełniących funkcje zarządcze w
podmiotach gospodarczych stało się kwestią szczególnie aktualną i to w stopniu
dotychczas nieznanym.
Zgodnie z art. 9 § 3 k.k.s., "za przestępstwo i wykroczenie skarbowe
odpowiada, jak sprawca, także ten, kto na podstawie przepisu prawa, decyzji
właściwego organu, umowy lub faktycznego wykonywania zajmuje się sprawami
gospodarczymi osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej nie
mającej osobowości prawnej".
Przybliżając nieco treść tego - być może - sucho brzmiącego zapisu ustawowego
trzeba zwrócić przede wszystkim uwagę na krąg osób, których on dotyczy. Będą to
w szczególności wszyscy ci, którzy - z mocy samych przepisów prawa (jak np.
wspólnicy w spółce jawnej lub komandytowej) lub na podstawie uchwały
zgromadzenia wspólników, rady nadzorczej albo też na podstawie umowy o pracę,
zlecenia, tzw. kontraktu menedżerskiego itp. - prowadzą interesy podmiotu
gospodarczego. W kręgu tych osób znajdują się oczywiście osoby pełniące funkcję
członka zarządu.
Pracownik szeregowy czy menedżer
Z ustawowego zwrotu "zajmuje się sprawami gospodarczymi" wywodzi się coraz
powszechniej pogląd, że odpowiedzialności karnej skarbowej w związku z art. 9
§ 3 k.k.s. nie może ponosić szeregowy pracownik w firmie (np. pracownik
księgowości), ale wyłącznie osoba na stanowisku kierowniczym. Gdyby
interpretację tę uznać za obowiązującą, to wszelkie delegowanie kompetencji i
obowiązków przypisanych członkom zarządu na pracowników niższego szczebla
niczego by nie mogło zmienić pod względem odpowiedzialności karnej skarbowej
tych pierwszych. Nawet wtedy, gdy bezpośrednią przyczyną popełnienia czynu
zabronionego było działanie pracownika szeregowego.
Uważam ten pogląd za zbyt daleko idący w tworzeniu obiektywnych (czyli
niezależnych od osób, które mają ponieść sankcję karną) przesłanek
odpowiedzialności karnej skarbowej kadry menedżerskiej. Zasadą naczelną systemu
prawa karnego - do którego należy również prawo karne skarbowe - jest
odpowiedzialność za określone zachowanie (działanie lub zaniechanie), które
prowadzi do naruszenia prawnie chronionego dobra. Jeżeli określonej osobie nie
można przypisać takiego zachowania, to zasadniczo winno to wyłączać
odpowiedzialność karną tej osoby.
Rozwiązanie dla dużych
Problem ten nabiera szczególnego znaczenia w większych podmiotach
gospodarczych, gdzie z natury nie ma warunków, aby wszystkie czynności (prawne
i faktyczne) związane z kierowaniem przedsiębiorstwem były podejmowane
wyłącznie przez osoby ze ścisłego kierownictwa. Tam też - jako że najczęściej
organ zarządzający jest wieloosobowy - może się pojawić również inna kwestia -
"odpowiedzialności zbiorowej" kadry menedżerskiej za działania choćby jednej
osoby z jej grona.
Pewne rozwiązanie tych zagrożeń widzę w tworzeniu w firmach wewnętrznych
procedur (regulaminów). Ich podstawowe założenia powinny sprowadzać się - moim
zdaniem - przede wszystkim do wyraźnego rozdzielenia kompetencji w zakresie
nadzorowania prawidłowości wykonywania finansowych obowiązków publicznoprawnych
(ze szczegółowym określeniem czynności, do jakich są obowiązane określone
osoby). Ważne jest też, by w regulaminie były określone treść i forma
przekazywania informacji istotnych dla prawidłowego realizowania tych
obowiązków.
Warto też wyodrębnić w regulaminie kategorie działań (np. operacji
gospodarczych) o podwyższonym ryzyku, w sprawie których decydowanie powinno
należeć do ściśle określonego gremium.
Następną rzeczą powinno być wyznaczenie zasad obiegu i przechowywania
dokumentów w firmie.
Automatyzm kontrolera
Jak w praktyce wygląda stosowanie przepisów k.k.s. przez "finansowe organy
dochodzenia", w szczególności przez inspektorów urzędów kontroli skarbowej,
wobec osób z organów zarządzających podmiotami gospodarczymi? Pod tym względem
zauważalny jest swego rodzaju automatyzm działania. Spróbujmy zilustrować to
przykładem.
Dlatego duże znaczenie w tworzeniu linii obrony mogą odegrać proponowane
procedury (regulaminy) wewnętrzne. Powołując się na taką dokumentację można -
moim zdaniem - rozszerzyć podstawę do wykazania bądź to winy nieumyślnej przy
popełnieniu czynu zabronionego (co z mocy art. 4 § 1 k.k.s. zwykle wyłącza
w ogóle odpowiedzialność karną) lub do skorzystania z instytucji "błędu co do
faktu" (co z kolei wyłącza winę umyślną).
ADAM STUDZIŃSKI
Kancelaria Adwokacka D. Wasylkowski (grupa firm prawniczych współpracujących z
Deloitte & Touche)
Co grozi członkom zarządu za przestępstwa i wykroczenia skarbowe
Wartość przedmiotu czynu
Mała wartość - wartość, która w czasie popełnienia czynu zabronionego nie
przekracza dwustukrotnej wysokości najniższego miesięcznego wynagrodzenia
(obecnie - 152 tys. zł).
Duża wartość - wartość, która w czasie popełnienia czynu zabronionego
przekracza pięćsetkrotną wysokość najniższego miesięcznego wynagrodzenia
(obecnie - 380 tys. zł).
Wielka wartość - wartość, która w czasie popełnienia czynu zabronionego
przekracza tysiąckrotną wysokość najniższego miesięcznego wynagrodzenia
(obecnie - 760 tys. zł).
Kary wyższe jak za przestępstwa karne
Sąd wymierza za przestępstwo skarbowe karę grzywny w stawkach dziennych,
określając liczbę stawek oraz wysokość jednej stawki. Ustalając stawkę dzienną,
sąd bierze pod uwagę: dochody sprawcy, jego warunki osobiste, rodzinne,
stosunki majątkowe oraz jego możliwości zarobkowe. Zgodnie z art. 23 kodeksu
karnego skarbowego, najniższa liczba stawek wynosi 10, a jedna stawka dzienna
nie może być niższa niż 25,33 zł (jedna trzydziesta najniższego miesięcznego
wynagrodzenia). Zatem najniższa grzywna to 253,30 zł zł (10 x 25,33 zł).
Stawka dzienna nie może też przekraczać 304 tys. zł (czterystukrotność
najniższego miesięcznego wynagrodzenia), a maksymalna liczba stawek to 720.
Oznacza to, że najwyższa grzywna wynosi obecnie 218 mln 880 tys. zł (720 x 304
tys. zł).
Sąd bierze pod uwagę wysokość najniższego miesięcznego wynagrodzenia
obowiązującą w czasie orzekania w pierwszej instancji.
Nietrudno zauważyć, że liczba i wysokość stawek wymierzanych za przestępstwa
skarbowe jest dużo wyższa niż za przestępstwa karne. Dla przypomnienia
(pisaliśmy o tym szerzej w DF 28 maja br.), zgodnie z art. 33
/prawo/doc/Kkarny/spis_tresci.html">kodeksu karnego, najniższa liczba stawek
wynosi 10, a jedna stawka dzienna nie może być niższa niż 10 zł. Zatem
najniższa grzywna za przestępstwo karne to 100 zł (10 x 10 zł), a najwyższa to
720 tys. zł (stawka dzienna nie może przekraczać 2 tys. zł, a maksymalna liczba
stawek to 360).
Natomiast kara grzywny za wykroczenia skarbowe może być wymierzona w granicach
od 76 zł do 15 tys. 200 zł (czyli od jednej dziesiątej do dwudziestokrotności
najniższego miesięcznego wynagrodzenia), chyba że kodeks stanowi inaczej.
Do pociągnięcia członka zarządu do odpowiedzialności karnej skarbowej konieczne
jest, by popełnił on czyn społecznie szkodliwy, zabroniony pod groźbą kary
przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia i by można mu było
przypisać winę. - Samo niewykonanie przepisu prawa finansowego, bez elementu
winy, nie jest przestępstwem lub wykroczeniem w rozumieniu kodeksu karnego
skarbowego - przypomniał Piotr Augustyniak, doradca podatkowy z firmy White &
Case, podczas niedawnej konferencji na temat odpowiedzialności i nowych
obowiązków zarządów zorganizowanej przez Fundację Rozwoju Rachunkowości w
Polsce.
Dodajmy, że czyn zabroniony jest popełniony umyślnie, jeżeli sprawca ma zamiar
jego popełnienia (to jest chce go popełnić) albo przewidując możliwość jego
popełnienia, na to się godzi. Natomiast popełniony jest nieumyślnie, jeżeli
sprawca, nie mając takiego zamiaru, popełnia jednak czyn zabroniony, ponieważ
nie zachował wymaganej ostrożności, mimo że możliwość popełnienia tego czynu
przewidywał lub mógł przewidzieć.
Przestępstwo skarbowe to czyn zabroniony przez kodeks karny skarbowy pod groźbą
kary grzywny w stawkach dziennych, kary ograniczenia wolności lub kary
pozbawienia wolności.
Wykroczenie skarbowe to czyn zabroniony przez kodeks karny skarbowy pod groźbą
kary grzywny określonej kwotowo, jeżeli kwota uszczuplonej lub narażonej na
uszczuplenie należności publicznoprawnej albo wartość przedmiotu czynu nie
przekracza pięciokrotnej wysokości najniższego miesięcznego wynagrodzenia w
czasie jego popełnienia (obecnie 3800 zł = 5 x 760 zł). Wykroczeniem skarbowym
jest także inny czyn zabroniony, jeżeli kodeks tak stanowi.
Tylko osoby fizyczne
Odpowiedzialności karnej skarbowej podlegają wyłącznie osoby fizyczne. Sankcje
karne skarbowe są stosowane niezależnie od innych wynikających z prawa
podatkowego (odsetek za zwłokę, sankcji podatkowych). Orzeka się je w dwóch
trybach:
- w postępowaniu mandatowym, prowadzonym przez urząd skarbowy (w przypadku
mniejszych wykroczeń),
- w postępowaniu przed sądem powszechnym.
Za przestępstwa skarbowe grożą następujące sankcje:
- kara grzywny w stawkach dziennych (ustalając ją, sąd bierze pod uwagę:
dochody sprawcy, jego warunki osobiste, rodzinne, stosunki majątkowe,
możliwości zarobkowe),
- kara ograniczenia wolności,
- kara pozbawienia wolności.
Przeciw fiskusowi
Niektóre przestępstwa i wykroczenia przeciwko obowiązkom podatkowym:
Nieujawnianie przedmiotu lub podstawy opodatkowania, nieskładanie deklaracji -
do 720 stawek dziennych albo kara pozbawienia wolności do lat 3, albo obie kary
łącznie.
Firmanctwo, czyli posługiwanie się imieniem i nazwiskiem, nazwą lub firmą
innego podmiotu - do 720 stawek dziennych albo pozbawienie wolności do lat 2,
albo obie kary łącznie.
Podawanie nieprawdy lub zatajanie prawdy, niedopełnienie obowiązku
zawiadomienia o zmianie danych - do 720 stawek dziennych albo pozbawienie
wolności do lat 2, albo obie kary łącznie.
Bezpodstawny zwrot należności podatkowej, zwrot nadpłaty lub jej zaliczenie na
poczet zaległości podatkowej, lub bieżących albo przyszłych zobowiązań
podatkowych - do 720 stawek dziennych albo kara pozbawienia wolności do lat 3,
albo obie kary łącznie.
Niewpłacenie przez płatnika w terminie pobranego podatku - do 720 stawek
dziennych albo pozbawienie wolności do lat 2, albo obie kary łącznie.
Niepobranie podatku przez płatnika albo pobranie w kwocie niższej od należnej
- do 720 stawek dziennych albo kara pozbawienia wolności do 1 roku, albo obie
kary łącznie.
Sprowadzanie na terytorium Polski lub wydanie z zakładu produkcyjnego wyrobów
akcyzowych lub opakowań z tymi wyrobami bez oznaczenia znakami akcyzy - do 720
stawek dziennych albo kara pozbawienia wolności do lat 2, albo obie kary
łącznie.
We wszystkich wymienionych przykładach warunkiem pociągnięcia do
odpowiedzialności z tego artykułu jest, by sprawca naraził skarb państwa lub
jednostkę samorządu terytorialnego na uszczuplenie podatku.
Ponadto, jeżeli podatek narażony na uszczuplenie (kwota niewpłaconego podatku)
jest małej wartości (jeśli czyn popełniany jest obecnie - do 152 tys. zł), to
za czyn grozi kara do 720 stawek dziennych.
Jeżeli podatek narażony na uszczuplenie nie przekracza ustawowego progu, czyli
pięciokrotności najniższego miesięcznego wynagrodzenia (jeśli czyn popełniany
jest obecnie - do 3800 zł), to sprawca czynu podlega karze grzywny jak za
wykroczenie skarbowe, czyli do 20-krotnej wysokości najniższego miesięcznego
wynagrodzenia.
Nieprowadzenie ksiąg, nieprzechowywanie ksiąg, nierzetelne prowadzenie ksiąg -
do 240 stawek dziennych.
Niewystawianie faktury lub rachunku za wykonanie świadczenia albo odmowa ich
wydania - do 180 stawek dziennych.
Wystawienie faktury lub rachunku w sposób nierzetelny albo posługiwanie się
takim dokumentem - do 240 stawek dziennych.
Niewyznaczenie przez płatnika w wymaganym terminie osoby, do której obowiązków
należy obliczanie, pobieranie i wpłacanie podatków oraz niezgłaszanie
wymaganych danych tych osób - do 120 stawek dziennych.
Inne czyny zabronione
Inne przestępstwa i wykroczenia skarbowe to czyny zabronione popełnione:
przeciwko obowiązkom celnym i zasadom obrotu z zagranicą towarami i usługami
(art. 85-96 k.k.s.)
przeciwko obrotowi dewizowemu (art. 97-106 k.k.s.)
- przeciwko organizacji gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach
(art. 107-111 k.k.s.)
przeciwko prywatyzacji mienia skarbu państwa (art. 112 k.k.s.).
KATARZYNA JĘDRZEJEWSKA
SANKCJE Z USTAWY O VAT I K.K.S.
Spółki cywilne karane tylko raz
Za błędy w rozliczeniu VAT można nie tylko być ukaranym z kodeksu karnego
skarbowego, lecz również obciążonym tzw. dodatkowym zobowiązaniem podatkowym z
/prawo/doc/vat0225.html">ustawy o VAT. Taka podwójna kara nie grozi jednak
osobom fizycznym oraz, jak orzekł Sąd Najwyższy, większości spółek cywilnych.
Za ten sam błąd w rozliczeniach z tytułu VAT osoba fizyczna, prowadząca
działalność gospodarczą, nie może być ukarana jednocześnie sankcją finansową z
ustawy o VAT i sankcją karną skarbową (do 16 października 1999 r. z ustawy
karnej skarbowej, a obecnie z /prawo/doc/kks1018.html">kodeksu karnego
skarbowego). Wynika to z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 29 kwietnia
1998 r. (sygn. akt K 17/97) i utraty w jego następstwie mocy obowiązującej art.
27 ust. 5 i 6 ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o
podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11, poz. 50 ze zm.) w zakresie, w jakim przepisy
te dopuszczały stosowanie wobec tej samej osoby podwójnych sankcji
(administracyjnych i karnych skarbowych) za ten sam czyn.
Gdy doszło do nałożenia podwójnej kary na osobę fizyczną, prowadzącą
działalność gospodarczą indywidualnie, sąd, do którego trafiła sprawa, uchylał
na tej podstawie decyzje organów podatkowych. Powstawały natomiast wątpliwości,
jak w świetle rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego traktować spółki
cywilne. Rozwiał je Sąd Najwyższy, stwierdzając w wyroku z 21 maja br. (sygn.
akt III RN 64/01), że spółkę cywilną, której wspólnikami są wyłącznie osoby
fizyczne, należy traktować tak samo jak osobę fizyczną prowadzącą działalność
gospodarczą na własny rachunek. Zgodnie bowiem z art. 864
/prawo/doc/Kcywilny/kc_spis_tresci.html">kodeksu cywilnego wspólnicy spółki
cywilnej odpowiadają solidarnie za swoje zobowiązania. Uwzględnić trzeba też
to, że nowe prawo działalności gospodarczej za przedsiębiorcę uznaje nie spółkę
cywilną, a poszczególnych jej wspólników. Nie można ich więc karać dwukrotnie
za to samo.
Z wyroku SN sprzed kilku dni płynie jeszcze jeden wniosek. Poza oczywistą
sytuacją, że można nałożyć jednocześnie sankcję z ustawy o VAT oraz karę z
k.k.s. na spółkę prawa handlowego, nie ma również przeszkód, aby uczynić to w
stosunku do spółki cywilnej, w której choćby jeden ze wspólników jest osobą
prawną (kodeks cywilny dopuszcza możliwość tworzenia takich spółek).
ANNA GRABOWSKA
--------------------------(c) Copyright, PRESSPUBLICA Sp z o. o.
Komentarze