|
|
|
Robert Łabuzek
+48501700846
Masz problem z BHP
szukasz odpowiedzi ?
Szybko i gratisowo otrzymasz poradę
zadzwoń lub napisz na maila. |
|
Na stronie przebywa obecnie....
|
|
|
| |
Autor : God _DNIA 09-08-2013 - 21:53 | 16407 raz(y) oglądano.
|
Ochrona Zdrowia
: Obowiązki pracodawcy związane z wysokimi temperaturami
|
|
|
Obowiązki pracodawcy w związku z wysokimi temperaturami
Ogólne przepisy bhp nakładają na pracodawcę obowiązek zapewnienia odpowiedniej temperatury w zależności od rodzaju wykonywanej pracy, np. nie niższej niż 18°C (291 K) przy wykonywaniu lekkiej pracy fizycznej i w pomieszczeniach biurowych. Niestety ogólne przepisy bhp nie określają górnej granicy temperatury, w jakiej może być wykonywana praca, a np. latem temperatura zewnętrzna przekracza niejednokrotnie 30°C, co powoduje, że pracownicy wykonujący pracę w pomieszczeniach pracy mogą być narażeni na tzw. stres gorący. Dotyczy to nie tylko hutników, piekarzy i pracowników zajmujących się wypalaniem ceramiki budowlanej, gdzie wydzielanie ciepła wynika z procesu produkcyjnego, ale również nieklimatyzowanych zakładów pracy i obiektów użyteczności publicznej.
|
|
|
Autor : God _DNIA 01-05-2013 - 15:42 | 23710 raz(y) oglądano.
|
Służba BHP
: NAJTRUDNIEJSZE ZAGADNIENIA Z ZAKRESU BHP ?
|
|
|
NAJTRUDNIEJSZE ZAGADNIENIA Z ZAKRESU BHP
Gdzie i na jakiej podstawie może pracować pracownik służby bhp ?
W jaki sposób powinny być zorganizowane konsultacje w zakresie bhp ?
Szczególne rodzaje wypadków przy pracy
Skład i zadania zespołu powypadkowego
Szczególnie ważne dla pracodawców i osób odpowiedzialnych za stan bhp w zakładzie pracy są znajomość regulacji dotyczących wypadków przy pracy oraz umiejętność wdrożenia odpowiednich procedur w przypadku zaistnienia takich zdarzeń.
Pracodawcy oczekują od specjalistów ds. bhp wsparcia w zakresie organizacji ochrony pracy w zakładzie pracy, znajomości procedur oraz szybkiego reagowania w sytuacji zagrożenia, w szczególności cenią ich znajomość przepisów z dziedziny bhp.
Organizacja ochrony pracy w zakładzie
Pracodawca powinien zapewnić w zakładzie pracy odpowiednie warunki do realizacji zadań nałożonych przez przepisy prawa na służbę bhp, społecznych inspektorów pracy czy komisję bhp, a przede wszystkim zapewnić utworzenie służby bhp lub powierzyć wykonywanie zadań tej służby pracownikowi lub specjalistom spoza zakładu pracy i jeśli jest to konieczne ze względu na liczbę zatrudnionych pracowników – komisję bhp.
Gdzie i na jakiej podstawie może pracować pracownik służby bhp
W każdej firmie zatrudniającej pracowników konieczne jest wykonywanie zadań z zakresu bhp. Nawet jeśli pracodawca zatrudnia jednego czy kilku pracowników, musi ich szkolić, przeprowadzać postępowania powypadkowe, dbać o warunki pracy.
Jednak zapisy Kodeksu pracy dotyczące wykonywania zadań służby bhp budzą wiele wątpliwości.
Pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników powinien tworzyć służbę bezpieczeństwa i higieny pracy pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bhp.
WAŻNE!
PIP stoi na stanowisku, które zostało również wyrażone w licznych orzeczeniach sądowych (np. wyrok WSA w Gliwicach, IV SA/Gl 508/09, niepubl., orzeczenie NSA z 12 stycznia 2011 r., I OSK 1120/10, niepubl.), że tworzenie służby bhp oznacza zatrudnienie na podstawie umowy o pracę jednej lub wielu osób mających odpowiednie kwalifikacje w komórce bhp. Dopuszczalna jest jednak sytuacja, że w dużej firmie, gdzie służbą bhp zajmuje się więcej niż jedna osoba, część z tych osób jest zatrudniona na etacie, a część na umowy cywilnoprawne. W takiej sytuacji pracodawca musi jednak wykazać, że nie mógł wszystkich zatrudnić na etacie (z powodu braku kandydatów o odpowiednich kwalifikacjach w firmie i w wyniku rekrutacji poza firmą).
Pracodawca zatrudniający do 100 pracowników może natomiast powierzyć wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy lub jeśli nie posiada kompetentnych pracowników, zlecić wykonywanie zadań służby bhp specjaliście spoza zakładu pracy lub z wyspecjalizowanej firmy świadczącej usługi bhp bądź przez powierzenie tych zadań np. na podstawie umowy-zlecenia osobie mającej właściwe kwalifikacje. Należy zwrócić uwagę, że specjalista spoza zakładu powinien spełniać wymogi kwalifikacyjne przewidziane w rozporządzeniu Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 109, poz. 704 ze zm., zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie służby bhp) dla specjalisty lub wyższe.
W przypadku tworzenia służby bhp decyzję co do liczby pracowników służby bhp podejmuje pracodawca, kierując się stanem zatrudnienia. Nie jest to jednak jedyne kryterium decydujące o liczebności służby bhp. Ważne jest także to, jakie występują w zakładzie warunki pracy i związane z nimi zagrożenia zawodowe. A zatem wytyczne zawarte w rozporządzeniu o służbie bhp należy traktować jako minimum.
I tak, pracodawca zatrudniający od 100 do 600 pracowników tworzy wieloosobową lub jednoosobową komórkę, ale w sytuacji gdy w zakładzie nie ma wielu zagrożeń i występuje niewiele wypadków, może też zatrudnić w tej komórce pracownika służby bhp w niepełnym wymiarze czasu pracy, np. na 1/5 etatu. W przypadku gdy jest to zakład wielooddziałowy, racjonalne może być zatrudnienie np. 2–3 specjalistów niepełnoetatowych, ale w różnych lokalizacjach.
Pracodawca zatrudniający ponad 600 pracowników powinien zatrudnić w pełnym wymiarze czasu pracy co najmniej jednego pracownika służby bhp na pełny etat lub więcej, ale tak, by w sumie na każdych 600 pracowników przypadał jeden pełny etat w służbie bhp.
W wyniku kontroli prowadzonej w zakładzie pracy inspektor pracy może nakazać utworzenie służby bhp albo zwiększenie liczby pracowników tej służby, jeżeli jest to uzasadnione stwierdzonymi zagrożeniami zawodowymi.
Służba bhp podlega bezpośrednio pracodawcy. W zakładach pracy, w których zarządzanie odbywa się wieloosobowo, podlega bezpośrednio osobie zarządzającej tą jednostką lub osobie wchodzącej w skład organu zarządzającego (np. członkowi zarządu), upoważnionej przez ten organ do sprawowania nadzoru w sprawach z zakresu bhp. Niewłaściwa podległość służby bhp może utrudniać właściwe wywiązywanie się ze swoich obowiązków i korzystanie z przysługujących uprawnień.
Należy zwrócić uwagę, że katalog uprawnień służby bhp jest dość szeroki.
Służba bhp jest uprawniona m.in. do:
występowania do pracodawcy o zastosowanie kar porządkowych w stosunku do pracowników odpowiedzialnych za zaniedbanie obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, łącznie z najbardziej dotkliwą dla pracowników karą pieniężną,
niezwłocznego wstrzymania pracy maszyny lub innego urządzenia technicznego w razie wystąpienia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracownika albo innych osób,
niezwłocznego odsunięcia od pracy pracownika zatrudnionego przy pracy wzbronionej,
niezwłocznego odsunięcia od pracy pracownika, który swoim zachowaniem lub sposobem wykonywania pracy stwarza bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia własnego albo innych osób, np. osoby nietrzeźwej.
Podległość pracodawcy oznacza m.in., że tylko on może zakwestionować wnioski lub decyzje osoby pełniącej obowiązki służby bhp.
Pracowników służby bhp zatrudnia się na stanowiskach:
- inspektorów i starszych inspektorów,
- Specjalistów i starszych specjalistów,
- Głównych specjalistów do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy.
Do wykonywania pracy w charakterze pracownika służby bhp czy osoby, której powierza się wykonywanie zadań służby bhp, w obowiązującym stanie prawnym niezbędne jest przede wszystkim wykształcenie kierunkowe.
Rozporządzenie w sprawie służby bhp jasno określa wymagania kwalifikacyjne dla pracowników służby bhp:
Inspektorem ds. bhp może być osoba mająca zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy,
Starszym inspektorem ds. bhp może być osoba posiadająca zawód technika bhp oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp lub wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w zakresie bhp,
Specjalistą ds. bhp może być osoba mająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w zakresie bhp oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp,
Starszym specjalistą ds. bhp może być osoba mająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w zakresie bhp w służbie bhp oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp,
Głównym specjalistą ds. bhp może być osoba mająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w zakresie bhp oraz co najmniej 5-letni staż pracy w służbie bhp.
Pracownik kierujący wieloosobową komórką organizacyjną powinien spełniać co najmniej wymagania kwalifikacyjne określone dla specjalisty ds. bhp, natomiast pracownik zatrudniony w jednoosobowej komórce powinien spełniać co najmniej wymagania kwalifikacyjne określone dla inspektorów ds. bhp.
|
|
|
Autor : God _DNIA 01-05-2013 - 15:23 | 10621 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Jakie kwalifikacje trzeba posiadać, aby po 1 lipca 2013 r. móc wykonywać zadania służby bezpieczeństwa i higieny pracy?
|
|
|
Na podstawie Kodeksu pracy i rozporządzenia w sprawie służby bhp, zostały rozróżnione dwie formy pełnienia funkcji w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy – pierwsza to w formie służby bhp, a druga poprzez powierzenie wykonywania zadań służby bhp.
Pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bhp poprzez zatrudnienie odpowiedniej liczby pracowników (w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy), i tak:
● pracodawca zatrudniający od 100 do 600 pracowników tworzy wieloosobową lub jednoosobową komórkę albo zatrudnia w tej komórce pracownika służby bhp w niepełnym wymiarze czasu pracy;
● pracodawca zatrudniający ponad 600 pracowników zatrudnia w pełnym wymiarze czasu pracy co najmniej 1 pracownika służby bhp na każdych 600 pracowników.
Pracownikami służby bhp mogą być osoby legitymujące się ukończonym wyższym lub średnim wykształceniem w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (technik bezpieczeństwa i higieny pracy, wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy).
Pracodawca zatrudniający do 100 pracowników może:
.
|
|
|
Autor : God _DNIA 18-09-2008 - 20:40 | 21186 raz(y) oglądano.
|
Służba BHP
: Studia Podyplomowe BHP w Krakowie od 5 listopada 2022 do 5 maja2023
|
|
|
Studia Podyplomowe prowadzimy od 2005 i jesteśmy na rynku prekursorem tego typu działalności.
Zapraszamy Cię na NASZE STUDIA BHP bowiem - Z nami nauczysz się BHP , będziesz Inspektorem BHP przygotowanym do pracy od zaraz. Jesteśmy praktykami od 18 lat . Po studiach z nami nie musisz szukać firmy , która nauczy Cię radzić sobie bo tego nauczymy Cię u nas
NASZE STUDIA TO TWÓJ SUKCES !!!!!!!!
Teraz jedź prosto i przed torami tramwajowymi skręć w prawo i JESTEŚ na ul.Mrozowa i jedź 150 m prosto
Teraz skręć w PRAWO i JESTEŚ w BHP-EKSPERT
ZAPRASZAMY
|
|
|
Autor : God _DNIA 08-05-2008 - 08:34 | 17481 raz(y) oglądano.
|
Pracodawca-Pracownik
: "BHP"Obowiązkowe badania lekarskie: co grozi za ich brak?
|
|
|
Kodeks pracy definiuje jednoznacznie, iż pracodawca nie może dopuścić do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego, stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku. Obowiązkiem pracownika jest natomiast poddawanie się wstępnym, okresowym i kontrolnym badaniom lekarskim oraz stosowanie się do zaleceń lekarskich. Jakie sankcje prawne poniesie pracodawca oraz pracownik w wyniku niewypełnienia obowiązku przeprowadzenia badań lekarskich?
|
|
|
Autor : God _DNIA 30-03-2008 - 21:45 | 13914 raz(y) oglądano.
|
Pracodawca-Pracownik
: "BHP" PRZECZYTAJ WAŻNE!!!!!! Opinia kierowcy
|
|
|
mało kto z was tu obecnych wie jaka to ciężka robota jazda autobusem...zaczne od tego że to nie kierowca najczęściej jest winien ale pracodawca który kręci śrube aby jechać bo jak nie to inny pojedzie i kasa przepadnie. Mało kto wie że jadąc na narty startuje sie w strone włoch (np. z Krakowa) wieczorem. Kierowca i tak wstaje rano robi to co ma zrobic sprząta myje autokar, jezeli ma jeszcze czas to załatwia sprawy i może na koniec dnia znajduje chwile na wypoczynek-->taka prawda...natępnie wsiada do autobusu i jedzie po ludzi na dworzec tam pakuje bagaże aby wszystko pomieścić do autobusu(ok 50par nart do tego bagaże) łącznie kilka ton. I wtedy zaczyna prace papierkowo. Po całym dniu na nogach przeżuceniu kilkuset kilo bagażu siada za kierownice i jedzie w trase. Mało kto wie że jeszcze do godziny 2-3rano jazda jako tako idzie potem jest najgorszy czas 5-9 rano człowiek niby przebudzony ale cała noc na nogach. Kolejnym wątkiem jest spanie kierowców w autobusie co to za wypoczynek w pomieszczeniu długim na 3m i szerokim na metr, może jest wyciszone ale podczas jazdy bója, słychac prace elementów autobusu zmiane biegów dziury na drodze. Co z tego że kierowca idzie po 4h jazdy do spania, siada drugi, jak miał taki wypoczynek, to nie wypoczynek. Wszyscy myślą ooo..gitara kierowcy się zmieniają czyli wszystko jest ok-->nie nie jest ok. Trzeba zacząć od tego że należałoby dołożyc pare złotych więcej zacząć podróż z rana dojechać do wieczora iść do hotelu wyspać się i rano znów kontynuować. Wreszcie po 21h jazdy kierowca dojeżdża na miejsce jeszcze załatwia sprawy wypakowuje turuystów i wreszczcie po 24h na nogach idzie spać. To nie kierowcy są źli tylko PASAŻEROWIE KTÓRYM ŻAL KAŻDEJ ZŁOTÓWKI ! PRACODAWCY TAK SAMO!
Relacja uczestniczki tragedii opolskiego autokaru
Bardzo ciężkie obrażenia odniósł mój sąsiad z autokaru, przesiadł się do niego na parkingu. Tutaj mówi się, że to właśnie on nie żyje. Gdy wydostawałam się z autobusu widziałam go leżącego nieprzytomnego - opowiada Gabriela Muc, jedna z ofiar wypadku opolskiego autokaru w Austrii
|
|
|
Autor : God _DNIA 13-02-2008 - 15:21 | 8299 raz(y) oglądano.
|
EMISJE CO2
: UWAGA JEST PROJEKT KPRU2 z 12.02.2008
|
|
|
Realizując zapisy ustawy z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784), Krajowy Administrator przygotował projekt Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do Emisji na lata 2008-2012, który został przekazany Ministerstwu Środowiska. W dniu 27 grudnia 2007 r. projekt rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie przyjęcia KPRU został opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska w celu przeprowadzenia konsultacji społecznych. Jednocześnie projekt został skierowany do uzgodnień międzyresortowych. W ramach konsultacji, w okresie od 11 do 18 stycznia 2008 r., wpłynęło około 200 pism zawierających uwagi zainteresowanych podmiotów. Po przeanalizowaniu wyników konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych resort środowiska przeprowadził szereg spotkań z przedstawicielami poszczególnych branż, związków zawodowych oraz ekspertami, a także z przedstawicielami Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Skarbu Państwa, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. W efekcie dokonanej analizy wyników konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych projekt rozporządzenia musiał ulec daleko idącym zmianom. Wprowadzone zmiany miały na celu uwzględnienie zgłoszonych w toku konsultacji propozycji i wniosków. W szczególności, w następstwie uzgodnień międzyresortowych, nastąpiły istotne zmiany w alokacji uprawnień zarówno na sektory, jak i poszczególne instalacje. Zakres wprowadzonych do projektu zmian powoduje konieczność poddania go ponownym konsultacjom.
Uwagi do nowego rozporządzenia prosimy kierować do Departamentu Globalnych Problemów Środowiska i Zmian Klimatu Ministerstwa Środowiska, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa. Poczta elektroniczna: Departament.Globalnych.Problemow.Srodowiska.i.Zmian.Klimatu@mos.gov.pl oraz do wiadomości Krajowego Administratora Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji ul. Kolektorska 4, 01-692 Warszawa. Poczta elektroniczna: kpru@kashue.pl. Termin zgłaszania uwag upływa z dniem 26.02.2008.
Treść projektu rozporządzenia do pobrania: PDF (1.4MB)
|
|
(|272 więcej słów|||)
|
Autor : God _DNIA 20-01-2008 - 10:51 | 14993 raz(y) oglądano.
|
Wypadki
: "BHP"Nie każdy upadek jest wypadkiem przy pracy
|
|
|
|
Autor : God _DNIA 07-01-2008 - 10:10 | 13431 raz(y) oglądano.
|
Pracodawca-Pracownik
: "BHP"PORADNIK KONTROLOWANEGO PRZEDSIEBIORCY
|
|
|
Poradnik Kontrolowanego Przedsiębiorcy
|
|
|
Autor : God _DNIA 30-12-2007 - 21:49 | 14592 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: "BHP"NOWE PRZEPISY Obowiązują od 1 stycznia 2008
|
|
|
"BHP"ADMINISTRACJA TERENOWA
|
|
|
Autor : God _DNIA 30-12-2007 - 09:01 | 15174 raz(y) oglądano.
|
Pozwolenia Zintegrowane
: Jak długo nowo powstała instalacja (zobligowana do uzyskania pozwolenia zintegrowanego) może produkować na zasadzie prób bez pozwolenia zintegrowanego? Czy za okres prób będzie musiała ponieść zwiększone opłaty za korzystanie ze środowiska? Jakie ustawoda
|
|
|
Odpowiedź
odpowiedzi udzielono: 29 listopada 2007 r.
stan prawny dotychczas nie uległ zmianie
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902 z późn. zm.) - art. 76 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 - nie przewiduje możliwości dla nowej instalacji wymagającej pozwolenia zintegrowanego "produkowania na zasadzie prób" bez wcześniejszego uzyskania takiego pozwolenia.
|
|
|
Autor : God _DNIA 29-12-2007 - 19:55 | 13300 raz(y) oglądano.
|
OCHRONA ŚRODOWISKA
: Nowe możliwości finansowania inwestycji
|
|
|
Nowe możliwości finansowania inwestycji dotyczących ochrony środowiska w firmie na lata 2007 - 2013
Od 2007 roku pojawiła się nowa propozycja finansowania przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska dla przedsiębiorców prywatnych. Jest nią finansowany z środków UE Program Operacyjny "Infrastruktura i Środowisko". Instytucjami właściwymi w sprawie realizacji programu jest Ministerstwo Środowiska oraz Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. W ramach programu będą realizowane liczne priorytety, w tym kilka dotyczących ochrony środowiska. Są wśród nich następujące:
|
|
|
Autor : God _DNIA 29-12-2007 - 11:42 | 17052 raz(y) oglądano.
|
OCHRONA ŚRODOWISKA
: Czy budowa hali fabrycznej do realizacji produkcji przemysłu maszynowego - obróbka skrawaniem, wymaga decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych?
|
|
|
Czy budowa hali fabrycznej do realizacji produkcji przemysłu maszynowego - obróbka skrawaniem, wymaga decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych?
|
|
|
Autor : God _DNIA 28-12-2007 - 06:53 | 13689 raz(y) oglądano.
|
EMISJE CO2
: UWAGA Jest Projekt Emisji CO2 na 2008-2012
|
|
|
UWAGA !!!!!!!!!!
Uprzejmie informujemy, że 27 grudnia 2007 na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska przedłożony został do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przyjęcia Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do Emisji dwutlenku węgla na lata 2008-2012 we wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji. Poniżej zamieszczamy odnośnik do strony z odpowiednimi informacjami.
|
|
|
Autor : God _DNIA 27-12-2007 - 08:13 | 7381 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Dostosowywanie warunków pracy do UE
|
|
|
(|9 więcej słów|||)
|
Autor : God _DNIA 17-12-2007 - 06:59 | 13736 raz(y) oglądano.
|
BHP Europejskie
: ANGLIA budowlańcy z Polski nie znają przepisów
|
|
|
Większość imigrantów pracujących w sektorze budowlanym w Londynie oraz na południowym zachodzie nie zna przepisów BHP, ponieważ nie otrzymali odpowiedniego przeszkolenia zanim przyjechali do Wielkiej Brytanii.
|
|
|
Autor : God _DNIA 29-11-2007 - 07:55 | 14491 raz(y) oglądano.
|
OCHRONA ŚRODOWISKA
: Od nowego roku wywóz śmieci będzie droższy niż recykling
|
|
|
Od nowego roku więcej zapłacimy za wywóz odpadów z gospodarstw domowych. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz.U. z 2007 r. nr 106, poz. 723) będą wyższe stawki za składowanie odpadów komunalnych. Za tonę śmieci z gospodarstw domowych, które trafią na wysypisko, firmy wywozowe będą płacić 75 zł, a nie 15 zł - jak to jest obecnie. Podwyższone stawki mają wymusić na firmach odbierających odpady komunalne od mieszkańców gmin kierowanie śmieci do segregacji i ich recyklingu.
|
|
|
Autor : God _DNIA 09-11-2007 - 06:17 | 13899 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: OD 24/11/2007 zmiana rozporz.szkolenia BHP
|
|
|
BHP
24 listopada wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej zmieniające rozporządzenie w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Dz.U. z 24 października 2007r. Nr 196, poz. 1420.
|
|
|
Autor : God _DNIA 03-11-2007 - 09:31 | 15434 raz(y) oglądano.
|
Wypadki
: Kto winien śmierci w Indesicie?
|
|
|
Dramatyczny przebieg miały zeznania świadków na rozprawie dotyczącej wypadku w łódzkiej fabryce AGD Indesit, kiedy to jedna z maszyn zmiażdżyła głowę 21-letniego pracownika. Żona ofiary wypadku, Joanna Jochan, nie mogła pohamować łez, kiedy odpowiadała na pytania sądu.
|
|
|
Autor : God _DNIA 27-10-2007 - 06:27 | 14753 raz(y) oglądano.
|
OCHRONA ŚRODOWISKA
: Czy przedsiębiorca wytwarzający odpady powinien posiadać decyzję
|
|
|
Pytanie
Czy w świetle obowiązujących przepisów przedsiębiorca wytwarzający odpady powinien posiadać decyzję uzgadniającą sposób postępowania z odpadami innymi niż niebezpieczne? Czy istnieje jakaś podstawa prawna? Jeśli tak, to co powinno być zawarte we wniosku o uzyskanie takiej decyzji? Czy coś grozi przedsiębiorcy, jeśli ważność takiej decyzji upłynęła z końcem 2004 r. i do dnia dzisiejszego nie ma nowej ważnej?
|
|
|
Autor : God _DNIA 25-10-2007 - 08:28 | 13176 raz(y) oglądano.
|
OCHRONA ŚRODOWISKA
: Akty prawne Nowości z 22.10;24.10.2007 Ochrona środowiska
|
|
|
Ochrona środowiska Akty prawne Nowości z 22.10.–24.10.2007
Otwórz poniżej
|
|
|
|
|
Na podstawie art. 36 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, każdy posiadacz odpadów jest obowiązany do prowadzenia ewidencji odpadów Obowiązek prowadzenia ewidencji wynika z mocy prawa i powinien ją prowadzić również podmiot, który nie dopełnił innych wymagań związanych z gospodarką odpadami np. nie uzyskał wymaganej w tym zakresie decyzji. Niewykonywanie obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów lub wykonywanie nieterminowo lub niezgodnie ze stanem rzeczywistym stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny.
Ewidencję obowiązany jest prowadzić:
|
|
|
Autor : God _DNIA 25-10-2007 - 08:22 | 12961 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Od 10.08.2007 Studia podyplomowe tylko na uczelniach
|
|
|
Nowe prawo Od 10.08.2007 jednostki badawczo-rozwojowe nie będą już prowadzić studiów podyplomowych. Ich pracownicy nie będą mogli podejmować dodatkowego zatrudnienia bez zgody dyrektora.
Najważniejsza zmiana, jaką wprowadza wchodząca dziś w życie ustawa z 5 lipca 2007 r. o zmianie ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz.U. nr 134, poz. 934), to umożliwienie prowadzenia tym jednostkom działalności gospodarczej. Jednocześnie nowelizacja zabrania jednostkom badawczo-rozwojowym (jbr) organizowania studiów podyplomowych.
|
|
|
Autor : God _DNIA 25-10-2007 - 07:56 | 16163 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Telepracownicy mają już swoje prawa
|
|
|
Sejm uchwalił nowelizację kodeksu pracy określającą zasady świadczenia telepracy. Dotychczas ta forma aktywności zawodowej nie była regulowana odrębnymi przepisami. Telepraca to praca wykonywana regularnie poza zakładem z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Pracownik przekazuje tą drogą wyniki swojej pracy. Strony stosunku pracy będą mogły ustalić, że chodzi o tę właśnie formę zatrudnienia, bezpośrednio przy zawieraniu umowy o pracę. Będą też mogły odpowiednio modyfikować warunki zatrudnienia, które już trwa. Pracodawca nie będzie mógł w trybie wypowiedzenia zmieniającego narzucić pracownikowi pracy poza siedzibą firmy. Zakazane ma być także czasowe przeniesienie do takiej pracy tylko ze względu na uzasadnione potrzeby pracodawcy. Zmiana warunków zatrudnienia może być przeprowadzona na mocy porozumienia stron z inicjatywy pracodawcy lub pracownika. Nowelizacją zajmie się teraz Senat.
|
|
|
Autor : God _DNIA 06-09-2007 - 06:45 | 39013 raz(y) oglądano.
|
OCHRONA ŚRODOWISKA
: Odpowiedzialność przedsiębiorcy za zanieczyszczanie środowiska
|
|
|
Każdy przedsiębiorca, prowadząc działalność gospodarczą, korzysta ze środowiska, musi więc podporządkować się wymaganiom związanym z jego ochroną.
Odpowiedzialność przedsiębiorcy za zanieczyszczanie środowiska
Zasada materialnej odpowiedzialności sprawcy zanieczyszczenia
Jedną z podstawowych zasad ochrony środowiska, która najbardziej dotyka przedsiębiorców, jest zasada materialnej odpowiedzialności sprawcy zanieczyszczenia.
Obowiązki przedsiębiorcy
Do najważniejszych obowiązków przedsiębiorców należy:
- ochrona jakości środowiska i jego zasobów, a więc ochrona jakości powietrza, wód, gleby i ziemi, ograniczenie hałasu, promieniowania jonizującego i pól elektromagnetycznych, kontrola wytwarzania i gospodarowania odpadami,
- uzyskanie odpowiednich decyzji administracyjnych (np. pozwolenia na wprowadzenie gazów lub pyłów do powietrza),
- ochrona środowiska przed zanieczyszczeniami, czyli podejmowanie przez przedsiębiorców działań umożliwiających zachowanie lub przywrócenie równowagi przyrodniczej albo zaniechanie działań naruszających tę równowagę),
- ponoszenie opłat za korzystanie ze środowiska (np. w związku z emisją pyłów do powietrza, odprowadzaniem ścieków do zbiornika, poborem wody, składowaniem odpadów),
- wnoszenie opłat produktowych, eksploatacyjnych, koncesyjnych (np. za wydobywaną kopalinę),
- prowadzenie ewidencji rodzajów i wielkości korzystania ze środowiska (np. ewidencja odpadów, poboru wody, emisji substancji do powietrza, ścieków do wód lub do ziemi),
- prowadzenie pomiarów emisji pyłów i gazów wprowadzanych do powietrza, ścieków wprowadzanych do wód lub do ziemi,
- opracowania dokumentów związanych z możliwością wystąpienia poważnych awarii,
- przedkładania sprawozdań dotyczących korzystania ze środowiska do właściwych organów (np. do wojewódzkiego inspektora środowiska, marszałka województwa, wojewody, starosty, wójta).
Pozwolenie lub zezwolenie
Przedsiębiorca, który chce wprowadzić: gazy lub pyły do powietrza, ścieki do wód lub do ziemi, wytwarzać odpady - musi uzyskać odpowiednią decyzję administracyjną. Decyzja jest również potrzebna, gdy przedsiębiorca zamierza przekroczyć dopuszczalne poziomy hałasu.
Uzyskanie decyzji wymagane jest również, aby prowadzić pobór wody z własnych ujęć oraz prowadzić działalność w zakresie zbierania, odbioru, transportu, odzysku lub unieszkodliwienia odpadów. Wykonanie decyzji nadzorują organy administracji publicznej (starosta, wojewódzki inspektor ochrony środowiska, dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej).
Występują dwa rodzaje aktów administracyjnych reglamentujących prowadzenie działalności wpływającej na środowisko: pozwolenia i zezwolenia. Pozwolenie ma charakter decyzji ograniczającej prowadzenie określonego rodzaju działalności gospodarczej. Zezwolenie jest warunkiem prowadzenia działalności gospodarczej w określony sposób - poprzez użytkowanie instalacji, która powoduje wprowadzenie do środowiska substancji lub energii. Obie decyzje muszą być uzyskane przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej.
Wydanie pozwolenia emisyjnego
Pozwolenie na wprowadzenie do środowiska substancji lub energii nazywa się pozwoleniem emisyjnym. Emisja oznacza dozwolone przepisami odprowadzenie. Eksploatacja instalacji, która nie wymaga pozwolenia na emisję może być objęta obowiązkiem zgłoszenia do właściwego organu zamiaru rozpoczęcia eksploatacji. Ten rodzaj obowiązku może dotyczyć instalacji negatywnie oddziałującej na środowisko, wskazanych w rozporządzeniu z 22 grudnia 2004 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia. Chodzi m.in. o instalacje do produkcji węgla drzewnego, suszenia zboża lub innych płodów rolnych, stosowane w młynach spożywczych lub w gastronomii przystosowanej do obsługi więcej niż 500 osób na dobę.
Pozwolenie emisyjne wydaje starosta albo wojewoda w trybie regulowanym przez przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego - na wniosek zainteresowanego. Za złożenie wniosku odpowiada prowadzący instalację, nawet w sytuacji, gdy emisję powoduje inny podmiot lub emisja powstaje na skutek czasowej działalności, na przykład podczas remontu.
Wniosek powinien zawierać dane dotyczące położenia instalacji, prowadzącego instalacje, tytułu prawnego do instalacji, typu instalacji oraz wykorzystywanej technologii. Organ ochrony środowiska, wydając pozwolenie, ma obowiązek sprawdzenia tych wymagań oraz odpowiedniego ukształtowania treści pozwolenia. Wniosek powinien również zawierać dane charakteryzujące przewidywaną emisję. Mają one dotyczyć zarówno poziomu emisji, jak i jej oddziaływania na środowisko we wszystkich warunkach funkcjonowania instalacji. Wnioskodawca powinien również wskazać, jakie działania będzie podejmował w celu eliminacji lub ograniczenia emisji oraz określić zakres prowadzonego monitoringu emisji.
Pozwolenia emisyjne są zawsze wydawane na czas oznaczony - maksymalnie na dziesięć lat. Jeżeli przemawia za tym szczególnie ważny interes społeczny związany z ochroną środowiska, a w szczególności z pogorszeniem stanu środowiska w znacznych rozmiarach, w pozwoleniu emisyjnym może być ustanowione zabezpieczenie roszczeń z tytułu wystąpienia negatywnych skutków w środowisku.
|
|
|
Autor : God _DNIA 18-06-2007 - 06:06 | 16071 raz(y) oglądano.
|
OCHRONA ŚRODOWISKA
: Projekt redukcji emisji gazów cieplarnianych
|
|
|
Projekt ustawy o instrumentach wspomagających redukcję emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji - przedmiot regulacji
Dwa lata obowiązywania ustawy z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji pokazały, że nie spełnia ona wszystkich pokładanych w niej nadziei wynikających z transpozycji dyrektywy 2003/87/WE z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę 96/61/WE oraz dyrektywy 2004/101/WE (Dz.U.U.L.03.275.32).
W obecnie obowiązujących przepisach prawnych nie było uregulowań dotyczących zasad zatwierdzania projektów wspólnych wdrożeń, zasad działania Krajowego Systemu Inwentaryzacji Emisji, zasad określania krajowych, regionalnych czy sektorowych limitów substancji wprowadzanych do powietrza.
|
|
|
Autor : God _DNIA 17-06-2007 - 10:19 | 14826 raz(y) oglądano.
|
OCHRONA ŚRODOWISKA
: PRTR Rejestr Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń
|
|
|
Nowelizacja prawa ochrony środowiska zawiera ważne dla przedsiębiorców szczegóły dotyczące funkcjonowania europejskiego rejestru uwalniania i transferu zanieczyszczeń. Obowiązki z tym związane mają już od 1 stycznia 2007 r. niektóre większe zakłady
Od 1 stycznia 2007 r. emisje substancji do powietrza i wody oraz przekazywanie odpadów z dużych instalacji przemysłowych powinno być podawane w raportach w ramach europejskiego rejestru uwalniania i transferu zanieczyszczeń (w skrócie E-PRTR, ang. European Pollutant Release and Transfer Register). Wymaganie to zostało wprowadzone przez rozporządzenie 166/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 18 stycznia 2006 r. Terminy i miejsca składania raportów w Polsce uszczegółowia ostatnia nowelizacja prawa ochrony środowiska (z 26 kwietnia 2007 r.).
|
|
|
Autor : God _DNIA 15-06-2007 - 07:45 | 19231 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: "BHP"Firmy muszą bardziej dbać o bezpieczeństwo i higienę pracy
|
|
|
Firma musi tworzyć u siebie więcej pokoi do wypoczynku. Pracownikom będziesz też udzielać upoważnień na wstęp do miejsc niebezpiecznych oraz odpowiednio ich instruować.
Nowości te i kilka innych wprowadza obowiązująca od czwartku, 21 czerwca, nowela z 2 marca bieżącego roku (DzU nr 49, poz. 330). Modyfikuje ona rozporządzenie z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn. DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650). Nowe przepisy nie przysparzają pracodawcom nowych obowiązków, lecz precyzują i poszerzają dotychczasowe. Wymuszają na firmach większą skrupulatność i dbałość o bezpieczeństwo i higienę pracy na własnym podwórku.
Karta oceny ryzyka zawodowego
|
|
|
Autor : God _DNIA 20-05-2007 - 09:47 | 12396 raz(y) oglądano.
|
EMISJE CO2
: Projekt Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień 2008-2012 (maj 2007)
|
|
|
Na stronie Ministerstwa Środowiska przedłożony został do konsultacji społecznych projekt Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do Emisji CO2 na lata 2008-2012. Poniżej zamieszczamy odnośnik do strony z odpowiednimi dokumentami i informacjami.
|
|
(|52 więcej słów|||)
|
| |
OKRESOWY Dla SŁUŻBY BHP, SZKOLENIE SIP
|
|
|
|
POZWOLENIA ZINTEGROWANE-HANDEL CO2
|
|
|
|
| |